Vecka 31

 
 
Bebis:
 
Bebisen är ca 43 cm lång och väger ca 1800g. Barnet behöver inprincip bara gå upp i vikt nu. Alla organ är på slutspurten att utvecklas klart. Lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnet har nu oftare ögonen öppna när det är vaket och aktivt och stänger ögonen när det är passivt och sover. Fingernaglarna har vuxit ut ännu mer. Bebisen kan nu fixera blicken ser bättre skillnad på mörkt och ljust.
 
Mamma:
 
Livmodern börjar närma sig revbenens nedre kant och många känner att de blir tyngre. Kroppen förbereder sig på förlossningen och på den kommande tiden som förälder. Du kanske sover sämre och vaknar oftare och har svårt att koncentrera dig. Nu kan tröttheten du känt av i början av graviditeten komma tillbaka. Dags att sakta ner tempot lite.
 
Mina egna tankar:
 
Inleder vecka 31 med fortsatt huvudvärk, illamående och bäckensmärtor. Det sistnämna är jag van vid nu men blir ändå lika förbannad på skiten. Har börjat samla på mig vätska. Det märks inte bara på händer, fötter, ben och ansikte utan också på vågen. 1,5kg upp den förra veckan. Precis som med Jamie och Julia. Det oroar mig att blodtrycket börjat stiga och att flödet försämrats i mina kärl. Jag kommer ihåg hur dåligt jag mådde med Jamie och Julia och trots att allt verkar peka på en ny havandeskapsförgiftning så lever jag ÄNNU på hoppet!! 
Huvudvärken och illamåendet skulle jag verkligen vilja bli av med men jag inser att det är här för att stanna. Svullnaden skulle jag också väldigt gärna velat slippa.
Annars då?! jo lillebror är vaken mestadels av dygnet vilket oroar mig ahahha. kommer vi någonsin få sova när han kommer ut till oss? =) Det är skönt att han är aktiv, jag behöver inte oroa mig att han inte skulle må bra. Vi ska börja på vår checklista, där är lite grejjer som måste inhandlas och sen så ska det tvättas sängkläder och ja det finns en del. Jag skulle helst velat få iordning barnens rum innan Lillebror tittar ut. Vi får se vad vi orkar med.
Jag har nu gått upp 12,7 kg. Det är en enorm ökning och ja det syns somsagt.
Idag har vi gjort 75,4% av graviditeten. 211 dagar av 280. Endast återstår ynka 69 dagar. 
Även om jag längtar efter Bebisen så har jag börjat känna att vi inte har så bråttom. Innan räknade jag ner dagarna men nu har jag funnit något inre lugn och jag försöker njuta de sista månaderna som han ligger i min mage för jag har insett att barnen växer alldeles för fort utanför magen!
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Jenny R

Grattis till v 31!
Håller med om att tiden går allt gör fort. Var sak har sin tid och jag njuter också av sista tiden med baby i magen. Vet att jag aldrig mer kommer få uppleva just det.
Förstår dock att det är lite tveeggat för dig. Du njuter av graviditeten och väntan samtidigt som kroppen protesterar. Håller verkligen tummarna att du inte utvecklar preelamasi denna gången.

Kram/Jenny R

Svar: tack! Ja det är ju ännu närmre för er!! herregud vad tiden gått snabbt egentligen. Är det sista bebisen nu? då blir det extra påtagligt att njuta tycker jag. Att det man upplever nu upplever man för sista gången liksom. Lite läskigt =) Jag uppskattar att du håller dina tummar!! hoppas det hjälper. Vi får se på fredag om det vänt eller om det fortsätter stiga. Börjar bli nervös iallafall.
Kram på dig!
Linnéa

2013-02-27 @ 12:57:12
Postat av: Jenny R

29 dagar kvar till Bf för mig. Har gått overkligt fort. Jag älskar verkligen att vara gravid och njuter till fullo av att känna sparkarna och kontakten. Har jobbiga sammandragningar men de kan jag leva med.

Jag är gammal nu.Även detta barnet kändes på gränsen att skaffa så ja, det blir sista för oss.

Fortsätter att hålla tummarna för dig!

Kram

2013-02-27 @ 14:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0