Vecka 30

 
 
Bebis:
 
Bebisen väger ca 1600g och är ca 41 cm lång. Det fjunet som skyddat bebisen börjar nu trilla av. Barnet lppnar och stänger ögonlocken. lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar. En del barn börjar vända sig med huvudet neråt nu men än finns det plats att vända sig och det är inte förrens närmre vecka 36 smo bebisen bör ha bestämt sig på vilket håll han ska lägga sig =).
 
Mamma:
 
All extra vikt som du bär upp påverkar din rygg. Tänk på hållningen. Dina lungor tar upp ca 20% mer syre vilket kan göra dig mer andfådd. Barnet växer mycket nu och det är viktigt att äta bra mellanmål under dagen. Illamåendet kan börja komma tillbaka nu då hormonpåslaget ökar ännu lite mer.
 
Mina tankar:
 
Vecka 30 är ett viktigt delmål för mig. Jag har haft vecka 12, RutinUl, vecka 20, vecka 25 och vecka 30 som delmål och nästa delmål är såklart vecka 35. Det är lättare att ta 5 veckor i taget än 9 månader haha.
Jag har börjat må illa, och har blivit väldigt mycket tröttare igen om det ens är möjligt. Jag växer på alla håll och kanter och jag märker att bebisen har en tillväxtperiod för herregud vad JAG är hungrig och vad stor HAN är. Jag känner minsta rörelse och då har jag moderkakan i framvägg. Han rör sig väldigt mycket, dygnet runt. Jag hoppas verkligen att bebisen inte är så här vaken utanför magen haha. Foglossningen blir värre och värre och jag känner att akupunkturen inte tar lika bra längre. Vissa dagar när det gör som mest ont känner jag en enorm hopplöshet. En känsla jag aldrig tidigare känt. Läskigt. Men det är inte så konstigt att jag blir knäpp när jag går hemma och har gjort det i 20 veckor liksom. 
Vågen visar +1 lg idag! vilket motsvarar en total viktuppgång på 11,4kg än sålänge inte konstigt med tanke på att jag äter som en häst. Eller nä det gör jag inte men jag äter många små portioner.
Lillebror tar stor plats imagen och han har nog ändrat läge igen. Förra veckan kände jag att han lagt sig väldigt bekvämt. Jag kunde andas bättre och hans sparkar kändes på bra ställen och magen hade även fått ny form. Nu ligger han nog lite på sniskan och jag k'änner hoonom långt upp i revbenen. Han är riktigt stark. Magen har fått en ny form igen och jag tycker jag ser så stor och klumpig ut.
Känner att lite mama tröjor borde köpas för jag kommer snart inte i mina egna haha.
 
Nu börjar nedräkningen på riktigt och det är dags att ta tag i de där checklistorna. Det finns en hel del att göra innan Lillebror får komma!
 
Idag har vi gjort 72,9% av graviditeten. 204 dagar av 280. 76 dagar återstår till beräknad födelse!
Det tickar neråt. Sakta men säkert.
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Magdalena

Du ser jätte fin ut och synd att inte akupunkturen hjälper längre. Tiden går så fort nu jämnfört med innan och du har bara 10 veckor kvar tills er lille prins kommer :)

Var hos min Bm igår och efter beslut med henne ska jag vara hemma en vecka nu och bara vila. Värken i ligamenten har blivit värre och när man jobbar 9 till 11 timmars pass, samt kan inte vila så mycket så sa kroppen nej nu. Vill helst inte bli sjukskriven men hoppas det blir bättre och får tillbaka orken. Väntar på läkaren ska ringa och se hur länge jag ska vara sjukskriven. Kramar

Svar: Vad skönt för dig att vara hemma och vila lite, kanske blir det lite bättre? och kanske kan du senare bli sjukskriven 25 -50% så länge du orkar. Kan inte vara lätt att stå och jobba så länge med ligamentbesvär. Håller tummarna att det håller sig i schack!
Kram
Linnéa

2013-02-20 @ 13:49:56
Postat av: Magdalena

Idag ringde läkaren så han sjukskrev mig 2 veckor till så hoppas jag att jag kan börja jobba sen igen.. Hela helgen har det kännts som nägon skär med kniv i sidorna i magen och gör jätte ont. Så nu blir det fortsatt vila :) Nästa vecka ska jag ska jag göra Glukosbelastning... Kram

Svar: Vad skönt för dig! inte att du haft så ont i helgen men att du får vara hemma och vila dig lite till! förhoppningsvis gör det dig gott så du kan återvända till jobb de sista veckorna =). Håller tummarna!Lycka till med sockerbelastningen,..hihi..ta med något bra att läsa! kram!
Linnéa

2013-02-25 @ 14:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0