Vecka 13

 

 
 
 
 
 
 

Barnet

Risken för missfall minskar betydligt. Mycket är färdigt och fostret koncentrerar sig nu på att växa. Huvudet växer däremot lite långsammare nu. Få missbildningar tillkommer efter vecka 13. Fortsätt vara försiktig med vad du äter och dricker. Det påverkar fostret under hela graviditeten.

Nu börjar de mänskliga dragen träda fram allt tydligare.

Längd huvud till stjärt 74 mm.

Mamma

Fostret påverkas hela graviditeten av stress, så tänk på att ta det lugnt. Avstå från alkoholdroger och tobak och lev sunt. Nu mår de flesta gravida inte längre illa men tyvärr finns det några få som fortsätter att må illa flera veckor till. Du kan märka hur livmodern börjar växa i en jämn takt. Magen börjar rundas lite. Din midja försvinner och du kommer antagligen inte i dina vanliga kläder längre.

 
Egna tankar: 

Det känns helt underbart att ha passerat hela vecka 12. Idag går vi in i trimester två av tre möjliga. Det är nu man ska må lite bättre eller ja nästan som vanligt men min foglossning ställer till det roliga för mig. Jag försöker vara så positiv som jag bara kan och det underlättar lite. Vi fick höra bebisen igår så än så länge är allt bra =).
Jag är hungrig ofta men kan bara äta lite lite. Sugen på godis och frukt men har börjat bli lite avskräckt av salta fiskar och salta döskallar. Inte så konstigt egentligen eftersom jag har käkat det i enorma mängder ett par veckor. Vågen visar fortf bara 0,5 kg upp så det känns bra haha. Med tanke på den minimala rörelseförmågan jag har och mitt enorma godissug så är jag nöjd. Nu ska jag börja blir sundare. Alltså försöka sluta med godiset. Frukt är ju faktiskt också gott =)
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Sussi


Vad härligt att komma in i vecka 13. Sitter och knåpar ihop mitt blogginlägg för imorgon då jag går in i vecka 13 =) Ska ner på stan snart och köpa en stor påse surt och salt godis.... Hahaha..

Har hitills gått upp 1 kg, men vad jag förstått så kommer de åtta kommande veckorna bära med sig en jäkla massa kilon =) Ska bli roligt att se hur man ser ut i slutet på andra trimestern.

Kramar.

2012-10-25 @ 15:13:31
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Sophie Lindén

Vilken fin liten mage! Så mysigt, jag saknar min
mage faktiskt :)
Hoppas foglossningen ger med sig lite!
Ville bara tipsa om en blogg, en tjej som är i samma
vecka som du. Minns att jag tyckte det var kul
att läsa om andra gravidas tankar och funderingar
när jag var gravid.
Kram på dig!
/www.alltforforaldrar.se/Madeleines

Svar: Åååh jag vet, jag läser den redan. Jag älskar att läsa gravid bloggar =) Tack för tipset!Hoppas allt är bra med er! har magen varit snällare på Ronja? Kram!!
Linnéa

2012-10-25 @ 17:45:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0