Vecka 18

 
 
Bebis:

 Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

 Det är en enormt aktiv period för bebisen nu, det sparkas och grimaseras och gör kulllerbyttor.

 

Mina egna tankar:

Har gått upp 3,6 kg. Jag vet att det är meningen att öka i vikt men jag har störda psyiska ärr från förra graviditeterna då jag gick upp 30kg. Visserligen ca 17 kg vätska de sista 8 veckorna men ändå. Denna gången är det värre då jag inte rör mig så mycket. Kanske att med hjälp av TENSEN kunna vara ute och gå en lite runda.

Jag känner av bebisen väldigt lite vilket får mig att tro att jag har moderkakan i framvägg. Då blir det som en extra isolering och därför svårare för mig att känna buffarna utåt.

Magen växer, inte så värst mycket sen sist, brösten ökar stadigt och jag kan snart inte se neråt pg a dem..haha. 

Nu går jag mest och väntar på Ultraljudet, hoppas att allt ser bra ut där inne i magen. 11 dagar kvar. Ja och de ordentliga sparkarna såklart. Barnen är helt lyriska över bebisen och Julia pussar magen godnatt varje dag. Hon kallar bebisen för henne och vi har försökt förbereda henne på att det likagärna kan bli en lillebror men icke! hon är bombsäker. 

Idag har jag varit gravid 120 dagar vilket beyder att det återstår ca 160 dagar..inte alls länge ju ;)

 

Puss!

 


Kommentarer
Postat av: Cissi

Mysigt! Fin liten mage du fått!

Svar: Tack! detsamma .:)
Linnéa

2012-11-29 @ 12:34:31
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Sussi

Grattis till vecka 18 =)
Jag avvaktar lite till nästa vecka innan jag gratulerar mig själv till v 18 =)

Misstänker att jag egentligen går in i vecka 18 på tisdag (nästa vecka) efter mina egna uträkningar. Ska bli spännande att se vad RUL visar.

Kramar.

Svar: Tack! jasså, har barnmorskan räknat fel på din ägglossning? ja det blir ju mer säkert efter rutinUL. Det är ju snart dags för er!! Kram!
Linnéa

2012-11-29 @ 15:57:19
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Sussi

Hon räknar ju blint på 28 dagars cykel fast jag sagt att jag har längre OCH hade stenkoll på när jag hade min ägglossning.. Men som sagt, jag tror rul och mina beräkningar kommer stämma bättre överens än barnmorskans =)

Japp, snart är det dags! Bättre än julklappar. Hihi. Kramar

2012-11-29 @ 19:18:11
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Emmelie- Mamma till Ebba och Hugo

Vilken liten mysig mage =)

Svar: Tack så mycket!
Linnéa

2012-11-29 @ 19:21:08
URL: http://www.emmgus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0