Vecka 17

 
 
Bebis:
Nu är bebisen ungerfär lika stor som en avokado, ca 11-12 cm lång i sitthöjd och väger ca 150 gram. Under dessa kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då kommer bebisen dubbla sin vikt och bli längre.
Bebisen är väldigt lekfull och har troligtvis hittat navelsträngen som är kul att dra i och klämma på.
 
Bebisen håller huvudet mer upprätt nu och ögonen sitter närmare varandra. cirkulationssytemet och urinvägarna fungerar som det ska och bebisen dra in fostervatten i lungorna och andas ut det igen.
 
Mamma:
Toppen av livmodern når du halvvägs mellan blygdbenet och naveln. Nu växer livmodern snabbt och man kan känna av smärtor i ligamenten. Det drar och spänner.Den växande livmodern belastar ryggen och det är viktigt att motionera måttligt för att stärka musklerna. Man har nu ökat ca 2,5-5 kg i vikt.
 
Mina tankar:
Veckan började med att bli sjukskriven hela graviditeten ut...suck!
Nu har magen verkligen sagt puff! Vilken skillnad från förra veckan. Tycker dock den ser  mer plufsig ut än innan. Vågen visar +3 kg. Jag hade gått upp 3 kg i vecka 16 med Julia så det är rätt lika. Jag känner av bebisen mer tydligt nu. Någon gång varje idag, biland mycket och ibland bara ett litet krafs. Foglossningen känns under kontroll är så tacksam över akupunkturen. Jag vågar mig på att gå ut mer med kryckorna och det underlättar vardagen enormt mycket. Jag har fått känna av mina första sammandragniingar denna graviditeten. Lilla minikulan blir stenhård!
Börjar blir enormt trött igen, undrar om det är pg a lågt järnvärde. Ska ta ett Hb hos Barnmorskan på måndag, möjligt att jag får börja med järntabletter redan nu.
Annars är allt fint med mig och magen, vi växer och med brist på motion lär jag bli plufsig som en säl..men det finns viktigare saker att tänka på just nu =)
Idag har jag gjort 40,1 % av graviditeten, 113 dagar av 280. Återstår ca 167 dagar!
Och om 2,5 vecka ska vi få tjuvkika på bebisen!
 
Puss
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0