Vecka 15

 
Bebis:
Fostervattnet som finns runt barnet leder ljud, så med tiden kommer barnet att börja uppfatta din röst och dina hjärtslag. Hörseln fortsätter att utvecklas, eftersom hjärnans hörselcentrum inte har bildats än. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna producera svart pigment.
Bebisen är nu mellan 10,4-11,4 cm från huvud till stjärt och väger omkring 50gram.
 
Mamma:
Ditt förstorade hjärta har nu en 20% högre kapacitet, allt för att klara syretillförseln till dig och barnet. Blodvolymen fortsätter att öka och det är inte konstigt om man känner sig anfådd ibland.
Nu mår du förmodligen bättre än du gjort förut. Man får oftast mer energi, brösten ömmae mindre och illamåendet lägger sig i andra trimestern men en del kvinnor kan ha otur och fortfarande må illa. Nu är livmpdern precis över blygdbenet och tillräckligt för att magen att börja puta en aning. Det är vanligt att magen syns tidigare än om du är först föderska.
 
Mina tankar:
Vecka 15 känns helt galet. Det känns som att vi börjar närma oss halvvägs. Vilket vi gör såklart haha. Jag blev av med mitt illamående för två, tre veckor sen men det kom tillbaka med dubbel styrka för ett par dagar sen. Nu har jag köpt illamående tabletter. Det är svårt för mig att somna då jag är livrädd att jag ska vakna upp och kräkas. precis som med Jamie. Vilket gör mig ännu mer säker på att vi har en liten lillebror i magen. Det skulle kännas konstigt om dem skulle säga flicka på ultraljudet haha. Men det kvittar vilket kön, jag har en av varje, jag önskar mig ett friskt och välmående barn!
Tycker inte att magen vuxit något. Men när kjag vaknar på morgonen så är livmodern stenhård och då märker jag av att den växer. Är som en liten kula vid troskanten.
Har inte känt mer från bebisen, längtar efter sparkarna. 
Har gått upp 2 kg i vikt.
Imorrn ska vi till BM och lyssna på liten och få akupunktur. längtar!
 
Nu kan vi snart räkna ner till Rutin ultraljudet. Jag är så nyyyyfiken på den Mini. 
10 december är det dags...tjohoo!!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Sussi

Grattis till vecka 15 =) Så spännande med RUL! Vi har tid 6 december och man går bara omkring och längtar.

Kramar.

Svar: Tack!! vad orättvist att ni ska gå före oss haha...Ser fram emot att läsa din vecka 15 imorrn! Kram
Linnéa

2012-11-08 @ 14:55:38
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Anonym

Grattis till v 15.
De där gravidmagarna är alltid speciella. Särskilt hos omföderskor. Tycker också att din mage inte förändrats om man kollar fotona, kanske tom blivit mindre jmf med förra veckan. Är väl den där berömda svullnaden av tarmarna eftersom livmodern nyligen tittat fram ur bäcknet och den riktiga babymagen inte riktigt gjort sig till känna.

Svar: Ja jag tycker också att den minskat lite och förstår att det är svullnaden som lagt sig rejält =) skönt. Nu lämnar vi plats till den riktigt bebismagen som växer sakta men säkert!
Linnéa

2012-11-08 @ 15:52:14
Postat av: Sussi

Vi skulle egentligen fått samma datum som ni =) men det är lite mycket den veckan med provtagningar och sen åker vi till Cypern... så fick lov att ta den tiden även fast det är "på gränsen" till att vara lite tidigt...

Här i Borås ska det helst vara en bit in i vecka 18. Nu blir det vecka 17+0 (om jag räknar rätt).

Kramar.

Svar: ahaaa...gud vad skönt med semester lagom till vintern...ska ni ta reda på könet? Jag var så säker på att inte ta reda på det först men nu är jag så nyfiken haha. Kram
Linnéa

2012-11-08 @ 18:22:45
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Sussi

Jahopp. Gick tydligen in i vecka 15 idag med... Haha, har totalt missuppfattat hur man räknade men med lite hjälp från andra mammor och gravida så upplyste dem mig att det var idag jag gick in i ny vecka :)

Om barnmorskan kan avgöra könet så ska vi be henne att inte säga det, men skriva det på en lapp som vi förseglar i ett kuvert. Kuvertet ska vi ge till bagaren som bakar en tårta med antingen rosa eller blått innehåll beroende på om det blir en flicka eller pojke, men vit på utsidan. Sen har vi en julfest/fest för nära och kära den 8 dec där vi tillsammans skär upp tårtan och så får alla veta samtidigt :)

Kramar.

Svar: jahaa!! då har du ju också BF 8 maj =) spännande, undrar vem som först haha. Jag har ju läst det om tårtan på din blogg, glömde =(. Det är ju en riktigt roligt idé! vi funderar också på att BM skulle skriva ner det på en lapp så öppnar vi det hemma i lugn och ro =).

Kram
Linnéa

2012-11-08 @ 20:36:08
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Sussi

Ja, barnmorskan sa 8 maj (eller 9 maj) sen blir det ju plus eller minus två veckor :) Ska bli kul att följa dig när vi är så lika i graviditeten!

Haha, jag glömmer massa saker jämt. Kom ihåg att det var någon som hade frågat om kön och att jag hade svarat om tårtan men kom inte alls ihåg att det var du =) Vi skyller på den glömska gravidhjärnan ;)

Kramar.

Svar: Gravidhjärna ..jag lider av det också hahaha.Kram
Linnéa

2012-11-09 @ 10:45:51
URL: http://www.tussilulls.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0