Sjukgymnast och TENS

God kväll!
Allt bra?
Sitter och kollar efter vagnar, ska berätta mer om det i ett separat inlägg lejter.
A ska snart iväg och spela Hockey match och barnen sover sen 1 timme tillbaka.
 
 
Idag har jag varit hos min sjukgymnast, A skulle ha följt med men kom inte ifrån jobb tyvärr. Vi gick igenom ryggen eftersom jag hade troligtvis hade ett litet diskbråck då i slutet på september men det verkar ha läkt väldigt bra. Har full styrka i båda benen och inget känselbortfall längre. Nu kunde vi koncentrera oss enbart på foglossningen. 
Hon fick se mig göra lite olika saker och gav mig sen tips och råd på hur jag kunde göra det annorlunda för att undvika smärta.
 
Provade olika sovställningar med kuddar och så och så fick jag prova en TENS -apparat. Denna ska fungera som mina alvedon. Att när jag har ont så ska jag använda TENSEN i 30 minuter.
 

Vad är TENS? 

TENS är en förkortning för transkutan elektrisk nervstimulering. En TENS-maskin är en liten låda  som genererar elektriska impulser. På den lilla lådan sitter fyra ledningar med självhäftande plattor i ändarna. Dessa placeras på ryggen.

 Plattorna sätts på de ställen som du vill smärtlindra, i mitt fall i ryggen. Plattorna är täckta med en gelé som hjälper till att leda de elektriska impulserna genom huden. TENS-maskinen går att ställa in så att du själv kan kontrollera hur ofta dessa impulser kommer och hur starka de är.

Hur fungerar en TENS-maskin? 

De elektriska impulserna stoppar smärtsignalerna innan de når hjärnan och stimulerar produktion av kroppsegen smärtlindring, så kallade endorfiner. 
 
 
Denna maskinen ska jag prova i 1 vecka. Ska tillbaka till sjukgymnasten nästa vecka. Om jag gillar den så får man lov att hyra den 3 månader i taget. Kostar 300:- Nästa vecka ska hon även visa mig andra ställen jag kan sätta plattorna på för att smärtlindra symfysen (alltså blygdbenet området).
 
Jag fick ligga hos sjukgymnasten i 30 minuter idag med TENSen och det kändes riktigt skönt. Kändes lite som att sitta i en massagestol =)...
 
TENSEN är inget som är istället för akupunktur eller annat hjälpmedel utan ett kompliment. Ser fram emot att bli lite mer människa!
 
 
Ni får tyvärr nöja er med in tråkig instagrambild (minneskortet är i kameran som ligger i hallen och jag är för lat för att hämta), denna togs på väg till Sjukgymnasten ;)
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Therese

Vad heter du på instagram?
Ha en bra dag.
Kram

Svar: Jag heter Neijan på Instagram =)
Linnéa

2012-11-29 @ 12:20:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0