Vecka 23

 
Bebis:
Bebisen är ca 28 cm från topp till tå och väger lite mer än ett halvt kilo. Man kan fortfarande ana skelett och organ genom barnets hud. Bebisen kan urskilja röster och ljud och när han föds kommer han känna igen min röst på både tonläge och rytm. Bebisen har samma proportioner som en nyfödd men spinkigare eftersom bebishullet inte utvecklats än. Nu ökar bebisen i vikt varje dag!
 
Mamma:
Allt eftersom magen växer förändras också matsmältningen vilket kan ge upphov till förstoppningsproblem. Det är viktig att dricka mycket vatten och röra på sig regelbundet. Nu kan man urskilja bebisens olika kroppsdelar genom bukväggen men än finns det gott om plats för honom att röra sig på. Ligamentensom håller upp livmpdern töjer sig i takt med att barnet växer och rör sig vilket ibland kan orsaka smärta i sidan av magen, smärtan ska försvinna när du vilar.
 
Mina tankar:
Nu börjar tiden gå långsamt. Magen växer och har verkligen blivit stor den senaste veckan. jag känner mgi onekligen gravid. Jag har råkat putta omkull barnen med magen när jag gått förbi så jag är ännu ovan vid den där bulan på magen haha. Lillebror sparkar mer och mer och är vaken betydligt mer på dagarna nu än förr. Man ser och känner buffarna utanpå magen och både A och barnen har känt av Lillebror. Jag har gått upp 6 kg. Vilket är rimligt. Jag har börjat bli kissnödig om nätterna igen. Jag märker av att han gärna ligger vi blåsan och trycker, inte så väldigt uppskattat. Han hänger oftast på höger sida i magen. 
Denna veckan är ett litet delmål, fr om nu räddar dem livet på Lillebror om han mot all förmodan skulle behaga att titta ut nu. Jag tillhör förlossningen nu om något skulle kännas tokigt i graviditeten.
Imorrn har jag tid hos läkaren på MVC och därefter en tid för akupunktur hos Barnmorskan. Ska bli mysigt att få lyssna på Lillebror igen.
Idag har vi gjort 55,2% av graviditeten. 155 dagar av 280. 125 dagar till BF.
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Jenny R

Grattis till v 23!

Du som kan en del om barnvagnar - var rekommenderar du att man kan kolla vagn?
Till Theo hade vi en Bugaboo men vill ha en annan denna gången. Förutom det självklara, en bekväm vagn för barnet, vill vi ha en vagn som passar vår livssituation just nu. Lutar åt Emmaljunga eller Brio.
Kram/Jenny

Svar: Tack! börjar ta sig lite nu =)...du måste vara i v 30 snart väl?!
Om ni är sugna på Emmaljunga så är babyproffsen störst på just de vagnarna. Dem har också väldigt många och bra erbjudande och paketpriser på sina vagnar. Barnens hus har mycket Brio vagnar och även där kan du få bra priser.
G-knapp i stan har bra vagnutbud men jag tycker han är för påträngande.
På nätet har du www.kopbarnvagn.nu. Där finns både emmaljunga och Brio. Fri frakt brukar dem ha om jag inte minns fel. Jättebra service!

Jag gillar ju Emmaljunga nitron med citykorg men klarar inte riktigt av sittvagnen, den är väldigt stor och otymplig men väldigt bekväm för barnet. Jag kunde störa mig på framhjulen på emmaljunga, dem väger inget och har en tendens att skaka och få fnatt när man kör. Brio Go har jag fallit lite för den verkar riktigt bra men också Happyn. Den finns ju med både spin hjul och fasta. Även vinterhjul att kunna köpa till. Brio Sing är också en hit för mig, dock bred om bakhjulen men allt annat väger upp det. Skulle kunna prata på om vagnar i all evighet haha. Sen rekommenderar jag helt klart Joolzen. Är sjukt nöjd och då har jag inte ens använt den än!! Vet inte om jag har svarat på din fråga men lycka till med barnvagnsletandet! du får gärna berätta vilken ni köper..tycker det är roligt. (undvik teutonian, av min erfarenhet är dem snygga och lätta att köra när man har liggdelen på men väldigt tunga och svåra när du har sittdelen och ett lite tyngre barn i). Så också I candy. Den är tung men snygg. Ja du ser..kan inte sluta haha. Kram!
Linnéa

2013-01-02 @ 14:23:36
Postat av: Jenny R

Tack för ditt svar!
Jag har Bf 28/3 så jag är i v 27+5 idag för att vara exakt.

Barnvagnar är en djungel. Lider visserligen av viss shoppingsjuka men det har inte gällt barnvagnar. Var jättenöjda med Buggan men då bodde vi centralt och jag behövde en smidig och lättkörd vagn. Nu bor vi i hus och jag ser ett år framför mig med en 5- åring som plöjer lekplatser och jag vill ha en vagn som den lille kan sova bra i och jag får plats med en del saker i varukorgen. Emmaljunga och Brio känns lite mer robusta. Nojar lite över sittdelen. Brio go och sing påminner lite om Bugaboons liksom Joolzen. Sömnskadad som jag är blir jag tveksam till hur bra babyn kommer ligga och sova i den. Har visserligen aldrig fällt någon av dem i liggläge. Buggans sittdel blev för trång för Theo att sova riktigt bekvämt i. Kanske får jag välja en liggvagn och sedan byta när det är dags för sittvagn om det inte funkar.

Var köpte ni Joolzen? Har bara sett den med barn i :-).
Kram

Svar: Ja det är viktigt med en bra vagn för barnet att kunna sova i! Jamie och Julia sov bra i brio singen sittdelen. i det stora hela är ju säkerligen emmaljungas och brios vanliga sittdelar skönast för barnen att sova is då det finns möjlighet att snurra runt hur som helst men jag har aldrig haft problem med att barnen sovit dåligt i de ergonomiskt byggda sittdelarna. Det bäst med Joolzens sittdel är att den är hög i ryggen, gott om plats för kroppen på bredden och att det går att förlänga fotstödet allt eftersom barnet växer. minus med joolzen är varukorgen. Helt klart! jag har köpt barnvagnskrokar till handtaget och sen finns det en shoppingbag att köpa och sätta på när man sedan använder sittdelen. Om du vill provköra en joolz så har dem den på BEBA i stan, vid caroli. Hade jag varit som du hade jag tagit ett steg i taget. SOm du själv skrev att först köpa en bra liggvagn och byta efter behov. Man behöver inte hålla fast vid den man köpt från början =)..variation är kul haha =)
Kram!
Linnéa

2013-01-02 @ 15:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0