Vecka 34

 
 
Bebis:
 
Bebisen är ca 44 -46cm lång och väger runt 2,3 kg. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Utrymmet minskar för varje dag och barnets rörelser blir större och långsammare. Den här veckan brukar de flesat bebisar lägga sig till rätta med huvudet neråt och fixerar sig. Framförallt hos förstföderskor. Hos omföderskor har bebisen fortfarande lite mer plats att vända sig på och oftast brukar inte bebisen fixera sig förren precis innan eller under förlossningen hos oföderskor.
 
Mamma:
 
Vätska kan samlas i kroppen och du märker kanske att ringarna inte längre går på fingrarna lika lätt eller överhuvudtaget.. Blodvolymen har ökat med 50% och kommer så vara hela graviditeten ut. När bebisen lägger sig tillrätta med huvudet neråt kan det slitas och dras i ljumskarna och bäckenet, det är inget farligt men kan göra ont eller kännas obehagligt. Fr om nu är det extra viktigt att hålla koll på bebisen rörelsemönster. Bebisen ska röra på sig varje dag och bara du själv vet när något känns fel. Om Bebisen bryter sitt rörelsemönster dvs rör sig mindre eller inte alls så ska man genast kontakta förlossningen. Dag som Natt! det kan vara indikationer på att bebisen inte mår bra. för lite fostervatten eller liknande! 
 
Mina egna tankar:
 
Svullnaden har ökat markant de två senaste dagarna. Nu är också min vigselring avlagd. Känns naket. Kan inte fatta att vi redan är i vecka 34!! det är en bit kvar men det är ju ändå snart slut och jag börjar känna att jag itne vill att graviditeten ska ta slut. Visst är det märkligt? jag som mår mer SKIT än bra vill vara gravid för alltid. Hahah nä inte riktigt men det känns läskigt att Bebsien faktiskt ska komma ut. Istället för att ha honom i min mage där han varken gör ljud i från sig eller tar någon plats i bil eller hemmet så ska han liksom bli en Jamie/Julia. Som kan matas, bytas på..ja ni fattar. Herregud jag har nog inte tänkt så långt haha.
Nä vi längtar så mycket efter honom, har de senaste dagarna börjat undra kolossalt mycket hur han egentligen ser ut!! Lillebror är så  Älskad redan nu av hela familjen och det känns så självklart att han ska bo här hos oss.
Jag mår väl sisådär, försöker tänka positivt. Jag räknar ner dagarna och vill liksom bli kvitt min foglossningen framförallt. Kissar oändligt mycket. Förstår inte var allt kommer ifrån!! Magen har verkligen tagit ett kliv denna veckan. Det märks på kläder och vågen samt bilderna =). Lillebror sparkar på som vanligt och verkar inte riktigt kunna bestämma sig hur han vill ligga. Jag känner när han gör en helomvändning så det verkar finnas plats i magen. allt börjar bli klart inför hans ankomst. Mycket småsaker som köpas och nån sängmobil och så lite småplock till BB väskan.
Idag har vi gjort 82,9% vilket motsvarar 232 dagar av 280. Det återstår förhoppningsvis bara 48 dagar kvar eller mindre. Hoppas inte fler haha.
Nästa vecka komma jag börja packa BB väskan Så den står klar ifall något oväntat skulle hända. Jag är ju ett kontrollfreak så jag skulle inte kunna låta någon annan packa bb väskan haha=)
 
Vågen visar plus denna veckan och det är helt förståeligt...+15,4 kg
Jag har läst tillbaka lite från graviditetn med Julia och i den här veckan började jag samla enormt nmycket vätska så jag förväntar mig samma...nästa vecka började blodtrycket stiga ännu lite mer med Julia så jag håller alla tummar och tår att jag slipper det denna gånge.
 
Älskade Lillebror! Du är mer än välkommen lite tidigare dock inte förren i slutat på April när vi firat klart din Storebror!!
 
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0