Vecka 32

 
Bebis:
 
Bebisen väger nu ca 2 kg. Barnets alla 5 sinnen bör fungera nu. Han sover nu ca 90-95% av tiden, under de vakna perioderna tränar den på att andas, röra sig och öppna och stänga ögon. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den riktiga andningen.
 
Mamma:
 
Nu ökar vikten lite snabbare än tidigare. Dett pga den ökade mängden blod och eventuella vattensamlingar i kroppen och bebisen är inne i en växtperiod. Nu kan det vara smart att försöka vila såfort man får chansen. Nu kan man börja känna av att livmodern dra ihop sig. Sammandragningar. Alla har dem men långt ifrån alla känner dem. Dessa kan kännas lite obehagliga och göra ont men varar inte länge som rikitga värkar.Och brukar inte vara regelbundna. 
 
Egna tankar:
 
Graviditeten går verkligen framåt. jag fick lite ny energi när jag gick in i vecka 30 så jag har faktiskt inte tröttnat på varken magen eller graviditeten än trots min svåra foglossning och mitt hattande till barnmorskan för att mäta blodtrycket. Solen och vädret gör också det hela mycket lättare!
Jag tycker inte att min mage vuxit så mycket vilket också bevisades hos barnmorskan igår då sfmåttet halkat ner och nu ligger på mitt på kurvan. Enda gången jag legat på kurvan och under kurvan var i slutet på Julias graviditet så jag blev helt paff. Alla värden var bra hos barnmorskan igår förutom att vi har extra koll på blodtrycket. Lillebror är lika vild som vanligt och verkar må toppen i min mage. Han känns enorm!! längtar efter tillväxt ultraljudet som är om 12 dagar. Jag har gått upp stadiga 13kg!! med Julia i samma vecka hade jag gått upp 15kg så det är ändå lite bättre =). tycker det syns mest i ansiktet och på händer och ben. Jag har svullnat enormt och mer lär det bli!
Bebisen ligger med huvudet neråt i bäckenet och har legat så i många veckor. Tror han bestämt sig för att bli där men vem vet. Han kan fortfarande ändra sig.
 
Idag har vi gjort 77,9% vilket är 218 dagar av 280. Detta innebär att vi bara har två månader kvar. 62 ynka dagar! plus/minus några dagar =).
 
puss
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0