Vecka 27

 
 
Bebis:
 
Bebisen väger nu nästan 1 kg och mäter ca 37 cm!! det finns ännu gott om plats för bebisen att röra sig på men det börjar bli trångt. De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Varje vecka, även dagar gör stor skillnad. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden. Bebisen fortsätter att ta små "andetag" som träning inför livet utanför.
 
Mamma:
 
Nu har du kommit långt i graviditeten och är snart påväg in i den tredje och sista trimestern. Nu kan blodtrycket bli lite högre därför är det viktigt att man gå på mvc kontrollerna där blodtrycket mäts och ruinet testas för att kunna upptäcka eventuell havandeskapsförgiftning. Livmodern växer i en väldig fart och översta delen når nu mellan naveln och revbensbågen. Man kan nu ha gått upp mellan 7-10 kg.
 
Egna tankar:
 
Graviditeten är väldigt påtaglig. Min foglossning gör det väldigt svårt att njuta men jag gör så gott jag kan. Har svårt att sova på nätterna pg a foglossningen och hjärtklappningarna. Tror min livmoder sträcker sig rätt högt redan då jag känner påtaglig försämring av andningen haha. Lillebror är en väldigt aktiv krabat och rör sig mer eller mindre hela tiden. Det blir lätt att märka om han skulle må dåligt där inne. Jag älskar att han är så aktiv förutom när han ligger med huvudet upp och sparkar mot blåsan, nu tror jag dock att han vänt sig. Han låg med huvudet neråt igår på UL och jag känner sparkar i revbenen och han är väldigt stark emellan åt haha. Jag har mycket sura uppstötningar och det är helt omöjligt att ligga på rygg utan att jag får svindel. Han är stor, det känner jag. En stor Lillebror. Jag har gått upp 9,4 kg. Så jag ökar stadigt med 1 kg i veckan. 
Imorrn är det 3d/4d ultraljud ..hoppas han vill visa sin bästa sida för oss. Ska bli så spännande!
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Veronica Jakobsson

Vad kul att få hitta in i din blogg också:)
Jag var tvungen att googla på "cherry blossom" åkpåsen!
Åh så härlig färg!! Vet ni att det är en liten pojke i magen? Vi vet inte vad det är för någon då h*n höll benen i kors på RUL :)
Vi får se när h*n kommer ut! Kul att vi verkar vara beräknade nästan samtidigt:)
Sov gott! Kram Veronica

Svar: Ja han visade stolt upp sitt paket på rutinultraljudet =). Visst är åkpåsen fin! finns så många fina från elodie. Roligt att ha hittat en blogg att följa när vi har bf nära varandra! Kram
Linnéa

2013-01-30 @ 23:04:11
URL: http://4livliga.blogspot.se/
Postat av: Sofia - ett bättre du

Fin gravidmage!!! Jag gick själv in i v. 22 igår, så kul att läsa din historia som ligger liiiite före :)

Svar: Tack och grattis till Graviditeten! =)
Linnéa

2013-01-31 @ 11:07:45
URL: http://ettbattredu.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0