Vecka 25

 
 
Bebis:
 
Bebisen väger nu ca 700  g och är välproportionerad, men med tunn och ömtålig hud och väldigt lite underhudsfett. Nu börjar bebisen fylla ut utrymmet i livmodern och den är ungefär 30 cm lång från huvud till tå. Bebisens hjärna utvecklas och växer fort. Bebisen kan ligga så att han trycker på blåsan vilket gör att du måste gå på toaletten ofta. 
 
Mamma:
 
Fro m vecka 25 kan graviditeten kännas lite mer påtaglig. Svårare att hitta bra liggställningar, ta lite fler pauser och vila lite mer. Men många lever fortfarande som vanligt utan att graviditeten påverkar dem. Nu kan man känna tyngden allteftersom magen växer, även ryggont och tryck mott bäckenbotten är ingen ovanligt. Livmodern är nnu lika stor som en fotboll som sträcker sig en bit ovanför naveln. 
 
Mina tankar:
 
Vecka 25 känns som en bra bit på vägen. Jag har gått upp 7,3 kg (viktigt med komma tecken =P) och det känns okej. Jag hoppas kunna undvika att gå upp över 20 kg. Det är 10 kg mindre än vad jag gått upp de andra gångerna. Med Julia hade jag gått upp 9 kg denna veckan så det är en liten förbättring. Dock känner jag mig större rent fettmässigt. MEN det hör till.
Lillebror är väldigt aktiv och ligger fortf mestadels på höger sida. Han får in riktigt många bra sparkar mot blåsan vilket gör att mina toalettbesök mer än dubblats. Sammandragningar får jag också dras med. Jag har svårt att sova på nätterna och vaknar många ggr, både för att kissa men också för att vända mig i sängen och av mitt kliande. Tur nog var mina levervärden bra.  Ja, magen växer, den är väldigt fyrkantig i formen precis som den vr med Jamie, har för mig att jag läst att det är typiskt för tjejer men icke haha. Tycker magen är stor och gissar att Lillebror en stor Lillebror. Jag skulle gissa att han kommer knäcka 4 kgs koden.
Spännande värre.
Idag har jag varit gravid i 169 dagar. 60,4 % avklarat. Återstår nu 111 dagar. Jag hoppas ju att Lillebror gärna tittar ut typ 1 vecka innan Bf. Men tvivlar starkt på det haha.
 
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0