Vecka 24

 
 
Bebis:
Bebisen är nu ca 30 cm lång från huvud till tå och väger mellan 600-700g. Barnets vita antikroppar har börjat bildas, dessa är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och och lungorna fortsätter att utvecklas. Skulle bebisen födas nu så kan han börja andas luft. Nu kan man tydligt se barnets rörelser utanpå magen och barnet är i en valdigt aktiv period just nu.
 
Mamma:
Nu kan man ha gått upp mellan 5-7 kg eller mer. Det är individuellt. Vrister och fötter kan börja svullna nu, särskilt mot dagens slut. Denna perioden är oftast en behaglig period för mamman fram till man går in i tredje trimestern. 
 
Egna tankar:
Tiden går fruktansvärt långsamt nu, känns som att jag står och stampar på samma ställen men egentligen går tiden undan. jag är redan i vecka 24. Lillebror är en riktig vilde och något säger mig att han kommer bli en riktig busunge som är helt tvärtemot sina syskon. Spännande. Hans rörelser ser vi tydligt på magen, han skvalpar omkring och vänder sig och sparkas och buffas. Vi blir lika förbluffade varje gång han ger sig tillkänna. Han är vaken tidigt på morgonen, mitt på dagen och sent på kvällen när vi går och lägger oss.
Jag har fortfarande besvär med kliandet över bröst och nedre delen av magen, nu har det börjat klia på fotsulan också. Detta kan jag vakna av mitt i natten och klia sönder mig tills det blöder. Kliet sitter sp långt in i huden att det knappt hjälper att klia. 
Foglossningen är värre, jag har ont hela tiden. Nätterna är tunga och framförallt nu när jag måste gå upp och kissa om nätterna. 
jag börjar känns mig fläskig och ful. Jag har svårt att uppskatta min viktuppgång även om det är en del i det hela. 
Jag har nu i v 24 gått upp 7 kg vilket är rimligt men det är 1 kg på en vecka. Jag är liksom inte längre sugen på nyttigt utan det ska vara FETT och socker!! så det ska jag försöka avvänja mig vid.
Jag har även börjat svullna lite, känner av det i fingrarna framförallt.
Imorrn är det tid för akupunktur igen, vet inte om det var imorrn eller nästa vecka som vi ska börja med dem vanliga kontrollerna. Blodtrycket mäter vi varje vecka och än sålänge ser det bra ut. Mina hjärtklappningar är riktigt obehagliga ibland och min läkare på KK (spec mvc) ville ha mitt EKG och en remiss från min läkare på vanliga mvc så det har jag fått hemskickat som jag ska ta med den 21/1.
Trots alla mina krämpor älskar jag att vara gravid, känna Lillebrors sparkar och se min mage växa. Jag skulle inte byta bort det mot nnågot i världen. Däremot hade jag önskat att kroppen ville låta mig njuta lite mer.
Idag har vi gjort 162 dagar av 280. 57,9%. 118 dagar återstår.
 
Puss
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0