Vecka 29

 
Bebis:
 
Bebisens vikt är nu ca 1400g (väldigt individuellt) men jag gissar att vår gosse ligger där omkring och är ca 40 cm lång. Hjärnan och lungorna fortsätter att utvecklas och bebisen fortsätter att lägga på sig vikt och gör sig redo för världen utanför. Bebisen har gott om plats att fortfarande vända sig, så även om bebisen ligger med huvudet neråt nu så kan det ändras. Bebisen är nu mer känslig för smaker, ljud, ljus och lukter.
 
Mamma:
 
Hej tredje och sista trimestern! nu kan man uppleva obehaglig krypkänsla i benen speciellt vid vila. Nu börjar graviditeten bli mer påtaglig för de flesta och ryggen kan värka eftersom i takt som magen växer, svankar man desto mer. Benen kan börja samla vätska efter mycket stående och gående, detta kan lindras med stödstrumpor och att vila med benen i högläge.
 
Mina tankar:
 
Jaha sista trimestern, det är nu man räknas som höggravid även om jag kanske tycker att höggravid är man när går in i vecka 35 där nånstans haha. Jag kämpar vidare med min foglossning och min gång liknar en pingvins. Jag känner av krypkänslorna i benen och det är satans obehagligt. Jag är uppe och kissar minst 2 gång per natt. Sover med kuddar mellan benen och sover alltid på höger sida. Dricker massvis med vatten, konstant törstig. Äter små portioner mat men fler ggr om dagen istället. fortfarande galet sugen på saltlakrits och choklad samt salta kex. Lillebrors rörelser har ändrat karaktär, det är mest stora rörelser och ibland kör han boxningspass haha. Rumpan trycker han gärna ut och hans små fötter gissar jag. Misstänker att han lagt sig bra med huvudet neråt då magen sjunkit och jag känner mycket sparlar vid revbenen och större tryck mot blåsan. Han är igång många ggr under dagen vilket gör att jag inte behöver gå och oroa mig och skulle han helt plötsligt ändra beteendemönster så lär jag märka det direkt och det känns betryggande. Vi har börjat inse att han faktiskt ska komma ut också, inte bara ligga i magen resten av våra liv så all planering inkluderar honom. Känns märkligt att vi kommer ha 3 barn!
Barnen längtar efter honom och är väldigt kramgoa med stora magen. Julia tycker det är obehagligt när han sparkar på henne.
Jag har gått upp 0,4 kg sen förra veckan. kanske börjar det sakta ner lite nu. Så total viktuppgång sedan v 5 är 10,4kg. Med Julia i samma vecka hade jag gått upp 13kg.
 
Idag har jag gjort 197 dagar av 280. vilket innebär att det är 83 dagar till beräknat plopp. Jag har gjort 70,4% av graviditeten och är i 7 kalendermånaden men 8 graviditetsmånaden ( man är ju gravid i 10 månader egentligen..)
 
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0