Vecka 28

 
 
Bebis:
 
Bebisen väger nu ca 1100g och är ca 38 cm lång. Ögonen öppnar och sluter sig, bebisen är vaken på regelbundna tider och sover i ca 45 minutersintervaller. En del experter menar att bebsien börjar drömma nu. Man vet inte vad dem drömmer men hjärnan är väldigt aktiv när dem sover vilket tyder på att dem drömmer.
 
Mamma:
 
Sista veckan av trimester två och nästa vecka går vi in i sista trimestern. Antingen mår man helt fantastiskt bra just nu eller tvärtom, det är väldigt individuellt. Livmodern fortsätter att växa upp mot bröstkorgen vilket kan ge lite obehag. Det sker en kraftig tillväxtperiod hos barnet nu mellan veckorna 28-32, barnet är livligt och kan ibland få in bra träffar på revben som kan göra ordentlgit ont =).
 
Mina tankar:
 
Känns som att jag varit gravid i vecka 28 ett par veckor redan vilket måste betyda att jag tycker att tiden går oerhört sakta. Samtidigt tycker jag ändå att det har gått snabbt när man ser tillbaka på tiden som gått. Jag är snart inne i vecka 30 och då börjar den riktiga nedräkniningen. Jag har gått upp exakt 10 kg och känner mig väldigt nöjd med det. Jag försöker äta bra men det där godissuget är förödande haha. Lillebror sparkar mycket uppe i revbenen och trycker gärna ut sina fötter och händer i sidan på magen och vi ska inte snacka om när hans rumpa töjer ut hela högra delen av magen. Alien.
Jag älskar att han är så livlig. Jag känner honom nästan hela tiden och varje morgon vid 6 vaknar han och buffar lite sen är han igång igen efter 10. Störst inte alls av honom på nätterna, det är mest bara foglossningen och kisseriet. Jag har väldigt svårt för att sova pg a foglossningen och ligger vaken länge på nätterna. Magen är tagit ett rejält skutt tycker jag och den är väldigt bred. Har börjat få huvudvärk precis i samma vecka som med Jamie och Julia. Lite läskigt. 
Annars mår jag bra, jag njuter så mycket jag bara kan, inreder hans rum, tittar på kläderna och kan inte riktigt fatta att han ska få plats i dem där pyttekläderna. Barnen är så spända på att få träffa sin Lillebror och väldigt engagerade i graviditeten. Vi prata ofta och mycket om Lillebror och vi längtar jättemycket efter honom.
Idag har jag varit gravid i 190 dagar och nu återstår endast fjuttiga 90 dagar. Jag har gjort 67,9%.
Hejja oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0