Vecka 12

Idag går vi in i vecka 12!
Äntligen...
Det är ett stort delmål. Missfallsrisken minskar jättemycket under denna veckan så nu kan man andas ut lite.
 
 

Barnet

Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar.

All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Det kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.

Längd huvud till stjärt 60 mm.

Mamma

Forskning visar att det är mindre vanligt med missfall efter vecka tolv. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ungefär ett till fyra kilo. Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt. Det är helt normalt. Ni har kanske redan berättat för era föräldrar och/eller nära vänner att ni väntar barn. Men många väntar med att berätta till vecka tolv. Andra berättar från dag ett och tänker kanske att om det sker ett missfall så vill vi kunna prata med våra nära om det. Det kan vara skönt att få berätta, att inte hålla på hemligheten längre. Äntligen får ni glädjas öppet tillsammans med era vänner och familj.

 

 

Egna tankar: Jag känner att illamåendet börjar försvinna även om det kan komma som en blixt från ovan då och då. Jag kissar jämnt känns det som. Jag producerar extremt mycket saliv just nu och det mår jag illa av haha. Sugen på saltlakrits. Speciellt salta fiskar och salta dödskallar. Frukt är också sååååå gott.

Jag har gått upp lite mer än ett halvt kilo. Magen är nästan helt platt på morgonen när jag vaknar och framåt eftermiddagen har den svullnat upp till en ordentlig kula.

Jag mår relativt bra, brösten ömmar och växer ohämmat!! jag har aldrig förr tyckt om mina bröst som nu haha.

Foglossningen drar ner mig lite. Jag kan inte göra så mycket fysiskt och kan inte bära på Julia. Det känns tungt men jag lär mig hur jag ska hantera det och André stöttar mig till 100% och barnmorskan hjälper mig så gott hon kan. Nu har det gått nästan 30% av graviditeten. Och jag har varit gravid i 78 dagar. Återstår nu 202 dagar!

 

Puss


Kommentarer
Postat av: Nellan !

Åhhh vackraste magen!!! ses imorn kommer in vid 3 tiden!! Puss

2012-10-19 @ 19:42:26
Postat av: Mamma Wild ❤

vad kul att magen syns så tidigt! min började inte visa sig förens runt v.18-20 ;/

Svar: Ja det är helt sjukt vad den ploppade snabbt denna gången =).
Linnéa

2012-10-23 @ 10:25:52
URL: http://mammawild.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0