Vecka 16

 
 
Bebis:
Bebisen är nu ca 10,8-11,6 cm lång mellan huvud och stjärt och väger ca 100 gram. Armar och ben är färdigutbildade och alla lederna fungerar.
Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostert rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt för en förstföderska att känna av rörelserna då fostervattnet fungerar som ljud och stötdämpare.
Bebisen kan occkså svälja ocj suga på tummen.
 
Mamma:
Omföderskor kan i denna veckan oftast känna av lite fladder i magen, som ett fisksprattel eller bubblor.
Man kan nu har ökat mellan 2,5-4,5 kg i vikt.
Nu är det dags att börja njuta av graviditeten. De flesta mår mycket bättre nu i andra trimestern.
 
Mina egna tankar:
Har inte hänt så mycket sen förra veckan. Magen ser inte ut att vuxit något på dessa magbilderna men man märker tydligt när jag ligger ner att livmodern växer och jag kan känna överkanten tydligt.
Jag tyckte mig känna av bebisen för två veckor sen men sen inget sen dess, ibland tror jag att jag gör det men är inte tillräckligt säker.
Mår i övrigt väldigt bra (om vi räknar bort foglossningen). Jag håller illamåendet i schack. Är hungrig ofta men kan inte får i mig så mycket mat. Dock går jag stadigt upp i vikt. Nu ligger jag på 2,3 kg plus. Dem säger att man brukar öka i vikt med 200-300g i veckan nu i andra trimestern. Än sålänge håller jag mig inom ramarna.
Nu tyckte jag mg känna av Mini men det går så snabbt att jag inte hinner uppfatta om det är tarmar eller bebis haha.
Idag har jag varit gravid 106 dagar vilket innebär att det återstår 174 dagar.
37,6% har gått av graviditeten,
Nu ser vi framemot Rutinultraljudet som är om 3½ vecka!!
Puss

Kommentarer
Postat av: Sussi

Grattis på vecka 16-dagen :)

Svar: Detsamma !! =)
Linnéa

2012-11-15 @ 12:27:32
URL: http://www.tussilulls.blogg.se
Postat av: Mandy & River - I väntan på liten nr2

Vilken söt mage =)

2012-11-20 @ 16:22:27
URL: http://mandyyss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0