Vecka 14

 
 
 
 
Bebis:
Ditt barn är nu 12 veckor gammalt och 80-93 mm långt från huvud till stjärt. Vikten är nästan 25 g. Fostret växer nu mycket snabbt och de inre organen mognar.
Kroppsdelarna är nu så tydliga att man eventuellt kan se vilket kön det har. Barnet rör sig mindre ryckigt och kan nu böja och vrida på alla sina leder.
Ögonbryn börjar framträda på barnet och det börjar växa hår på huvudet. Nu går det att höra barnets hjärta med ett ultraljudsinstrument. Barnet dricker av fosterväskan och kissar.
Nu får det all sin näring från moderkakan, som även producerar viktiga hormoner.
Som en förberedelse utanför livmodern tränar barnet nu in- och utandning. Men den använder inte sina lungor i sin vattenfyllda världe, eftersom barnet får syre direkt från dig via navelsträngen och moderkakan.
 
Mamma:
Nu bör du känna dig mindre trött än i början av graviditeten. Det kanske t om är så att du börjar må fantastikt bra. Härligt!
Från ungefär den här tiden är det vanligt att graviditeten syns om du är naken eller har tajta kläder. Och det syns oftast tigare på de som är omföderskor. 
Eftersom progesteronet ökat starkt den senaste tiden kan du nu få trög mage. Enkel lösning på det är att dricka riktigt och äta fiberrik kost.
 
Egna tankar:
Nu känns det som att graviditeten börjar rulla på. Nu börjar man räkna med att vi faktiskt ska få en liten bebis. Det blandas så klart med mycket oro. Är bebisen frisk? Kommer allt gå bra? får vi ta med oss en liten bebis hem i början på Maj nästa år?
Jag hinner fundera rätt så mycket när jag är hemma hela dagarna. Ibland blir jag nästan knäpp. Ibland blir jag rädd när jag bara antar att allt kommer gå bra. Och när jag planerar för en bebis. Men det är ju så man ska tänka. Att allt SKA gå bra. 
Jag är dunderförkyld nu och supertrött så därför har jag inte hunnit komma ur tröttheten än men jag längtar! Känner mig som en zombie haha.
Jag är så glad över att få lyssna på Bebisens hjärta varje vecka vilket lugnar mig enormt mycket.
Är fortf otroligt sötsugen men det måste få ett slut nu. SKa fösöka hålla mig till Jul. Har gått upp 1,5 kg än så länge.
188 dagar kvar till BF.
 
Puss

Kommentarer
Postat av: Sussi

Fina magen! <3

Svar: tack! och detsamma!
Linnéa

2012-11-02 @ 00:48:42
URL: http://www.tussilulls.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0