Vecka 22

 
 
Bebis:
Nu väger bebisen mellan 400-450 g och är ca 27 cm från topp till tå. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar. Nu kan bebisen höra allt vi säger eller sjunger. Barnet både sover och är vaken, den börjar få en egen dygnsrytm. Oftast är barnet mest livlig när du själv vilar.
 
Mamma:
Håret kan kännas tjockare vilket beror på att man inte tappar så mycket hår nu, men efter förlossningen kommer man tappa håret som vanligt igen. Tandköttet kan vara känsligt och blöda och därför är det extra viktigt med god tandhygien. Förmodligen mår man mycket bättre nu, de tidiga graviditetssymptomen börjar försvinna. Det är tid att försöka njuta nu innan man blir allt för stor och klumpig.
 
Mina tankar:
Jag har knappt hunnit fundera över graviditeten denna veckan då julen har stått inför dörren. Det märks på vågen att jag ätit gott under julhelgen. Vågen visar 5,9kg plus. Det känns helt okej. Än sålänge har jag inte börjat svullna men jag känner på mig att det är på intrång. Magen har iallafall tagit ett rejält skutt. Ojj vad jag växer!
Lillebror är livlig och gör sig mest till känna när barnen och A myser med magen. Även på kvällarna när jag ligger och slappnar av. Jag kan inte fatta att det växer en bebis i min kropp, och då har jag ändå varit med om det två gånger tidigare. Det är helt fantastiskt hur kroppen fungerar.
Jag försöker njuta varje dag av den växande magen. Imorrn är det dags för akupunktur och barnen och A ska följa med. Barnen är väldigt nyfikna på att få höra hjärtljuden.
Nästa vecka ska jag tillbaka till läkaren p ga mitt EKG.
Jag har nu varit gravid i 148 dagar och nu återstår 132. Jag har alltså avverkat 52,7% REDAN!
 
Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0