Vecka 21

 
Bebis:
Bebisen är ca 16-17 cm mellan huvud och stjärt och väger ca 400 gram. Barnet rör sig mycket fritt i fostervätskan och man kan känna sparkar långt ner i magen och långt upp i magen. Barnets första avföring bildas i tarmarna nu och barnet träna på att svälja vilket kan leda till mycket hicka hos bebisen. Bebisen reagerar på ljud och ljus och även om bebisen har alla organ och ser ut som en liten bebis så skulle den inte överleva utanför magen i denna veckan då organen fortfarande är väldigt outvecklade.
Nu ligger bebisen och fettar på sig!
 
Mamma:
Livmodern kan man känna nära naveln. Brösten kan börja läcka råmjölk. Nu är det dags att tänka efter hur man sitter, går och bär då man kan bli väldigt trött i ryggen vid felbelastningar, ryggen är redan så pass belastad som gravid.
Halsbränna är inte helt ovanligt att börja känna av nu.
 
Mina tankar:
Nu har vi gjort halva graviditeten!!! 50,2% 141 dagar av 280 (om man får en punktlig bebis)
Vågen visar ++++ =) 3,8 kg. Helt överkomligt. Dessa veckor brukar man gå upp 0,5 kg i veckan så jag lär ju öka!
Lillebror gav ifrån sig ordentliga sparkar så A fick känna i måndags. Det var stort. Även om vi gjort detta två gånger innan så är det en helt ny människa där i och hans sparkar är hans sparkar liksom. Han är som livligast på eftermiddag kväll, precis som Julia var när hon låg i magen.
Mina boobies växer fortfarande och snart kväver dem mig, dem kliar och ömmar. Foglossningen är som den är men annars mår jag väldigt bra i min graviditet. Jag börjar känna lite ro i kroppen.
Jag tycker att tiden går fort!! jag både längtar tills han är ute så jag får gosa med honom men å andra sidan vill jag gärna ha honom i magen och känna honom. Klappa den växande magen. 
Jag tror att jag börjar samla på mig lite vätska, BM skulle börja sätta "kissnålar" som hon kallar dem såfort jag känner lite svullnad så förhoppningsvis kommer jag slippa gå upp 17-20 kg vätska!
 
Älskar dig redan så mycket Lillebror <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0